Wat zijn wij ontzettend trots op onze leerlingen Yuna en Lois. Hun profielwerkstuk, dat de rol van vrouwen in reclames onderzoekt, is terecht in de prijzen gevallen. Samen schreven onze leerlingen een profielwerkstuk over de representatie van vrouwen in reclames waarmee ze de KNAW onderwijsprijs 2024 in de wacht sleepten. Hun diepgaande analyse toont niet alleen de evolutie van vrouwelijke representaties door de decennia heen, maar ook de subtiele en soms expliciete manieren waarop genderrollen worden vormgegeven en in stand gehouden door de reclamewereld. Zij hebben aangetoond hoe reclames niet alleen de maatschappij weerspiegelen, maar ook actief bijdragen aan het vormgeven van percepties over vrouwelijkheid en rolpatronen.

Zo organiseert de Nederlandse Vereniging van Leraren Maatschappijleer elk jaar een profielwerkstukwedstrijd maatschappijwetenschappen. Die wedstrijd wonnen ze. Ook mag elke middelbare school elk jaar maximaal één profielwerkstuk van elk niveau opgeven voor de KNAW onderwijsprijs. De meisjes noemen het een eer dat hun vwo-werkstuk daarvoor uitgekozen is. Voor de KNAW-onderwijsprijs worden per profiel (dat zijn er vier in totaal) drie profielwerkstukken genomineerd. Loïs en Yuna werden met hun eindproduct derde binnen hun profiel en daar zijn ze heel tevreden mee. Ze winnen ieder duizend euro!! Gefeliciteerd!! Meer lezen? Ook de IJmuider courant heeft een interviewgeplaatst met Yuna en Lois. Een van de onderdelen van het onderzoek dat ze uitvoerden, was twee groepen 7 van basisschool de Koningin Emmaschool in Haarlem vragen tekeningen te maken van een vrouw aan het werk en een man aan het werk. Naast het experiment met de basisschoolleerlingen interviewden ze meisjes van 15 tot en met 19 jaar. Lars van der Bruggen (docent Maatschappijleer en Maatschappijwetenschappen) heeft het profielwerkstuk van Loïs en Yuna stiekem opgegeven voor drie wedstrijden.